2012. március 29., csütörtök

Te honnan kötöd?


Mostanában egyre többször kerül elő a téma a fészbukos csoportban: ki hogy köti a simát, fordítottat. Nem akarok beszállni a polémiába, csupán csak egy nagyon érdekes felfedezést tettem tegnap, amit szeretnék megosztani másokkal is, mert úgy gondolom, roppant tanulságos.
Újabb tesztkötésre jelentkeztem, ezúttal Kutas Ági Rosebud kardigánját fogom megkötni. Ehhez Schachenmayr Cotton Bamboo fonalat választottam, ami egészen más, mint azok, amikkel eddig dolgoztam – hozzáteszem, nem kevésbé szép! Tegnap meg is érkezett a csomagom, azon nyomban neki is álltam a kötéspróbának. 
Amikor 2010-ben újrakezdtem a kötést, rögtön átálltam az úgynevezett kontinentális módszerre, mondván, az van a Barkasuliban, jobban járok, hiszen nem kell azon gondolkodni, merre dőlnek a fogyasztások stb. Igen ám, de az én tegnapi kötéspróbám ezzel a módszerrel igen-igen ronda lett, és már írtam más daraboknál is, hogy egyszerűen nem tudok egyenletesen kötni, valamiért az egyik sor szorosabb, mint a másik (a Silvretta kardigánom, ami már elkészült és hamarosan mutatom, például olyan, mintha csíkos mintás lenne). Itt viszont annyira csúnya lett a kötéskép, hogy gondolkodóba estem és arra jutottam, megpróbálom mégis a másik fajta, úgynevezett kombinált kötést (tehát, amit annak idején még hamvas lyánykoromban megtanultam), hátha azzal szebben fog sikerülni. S lőn. A kép önmagáért beszél, ordít a különbség. Nem mondom, hogy tökéletes, de már azért közelít. Vagyis,  ha másnak is lenne ilyen problémája, esetleg érdemes megpróbálni visszatérni a kombinált módszerhez. És itt vissza is kell vonnom azt a kijelentésemet, hogy mindenki, aki most tanul kötni, a kontinentális módszert tanulja meg. Azt hiszem az a jó megoldás, ha kipróbálja mindkettőt, és maga választ, melyiket akarja, neki melyik lesz szebb. Én mostantól lehet, hogy mindkettőt fogom használni. Azt mindenesetre tudni kell, hogy a minták a kontinentálisra íródnak, tehát ha valaki a kombinált módszert használja, akkor kicsit át kell variálnia például a fogyasztásokat. De ez talán nem olyan nagy dolog...

És akkor a videók, hogy lehessen látni, pontosan miről is beszélek:

• a kontinentális módszer:
sima szem: 
a hozzá tartozó fordított: 

• a kombinált módszer:
sima szem: 
a hozzá tartozó fordított: 

29 megjegyzés:

  1. Magam is az egyik kezdő lúzer volnék, aki feltette ezt a kérdést. Teljes zavar volt/van az elnevezések között is. Meg akartam tanulni mind a két módszert, így könnyebb rájönni mi mért van :) Az elsőlábas (itt continental) simához tartozó fordított nekem nagyon macerás.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dehogy vagy lúzer! Gyakorlunk, tanulunk mindannyian - azok is, akik régóta kötnek, azok is, akik most tanulnak. Kicsit nagy a kavarodás ezen a téren, ezért is írtam ezt a bejegyzést, hátha tisztul a kép.
      Igen, az a macerásabb fordított, és valószínűleg nekem azért is lett lazább az egyik sorom, mert azt nem húztam meg eléggé.

      Törlés
  2. Én a második(kombinált) szemeket kötöm. Azzal viszont nem tudok csak lustát kötni (nem úgy jönnek a szemek-nekem). Én a kötésemen nem látok ekkora különbséget, mint a tiéden, nem tudom miért...én is kipróbáltam egy mintadarabon a 2féel kötést. Lehet h szorosan kötök?!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogy-hogy csak lustát tudsz vele? Ez érdekes...

      Valószínű, hogy te szorosabban köthetsz, ez lehet a kicsi különbség oka.

      Törlés
    2. :-) A Sahlom kezdő sorait és a szélét nem tudtam megkötni a kombinált simákkal ( hátulról kötöttem a szemeket szemeket minden sorban), mert azok olyan furán (értsd csúnyán) jöttek egymás után. Akkor tanultam meg a sima szemeket elölről és a fordítottakat kontinentális módon kötni. Jelenleg öszvér megoldással (is) dolgozom, elölről kötöm a simákat, de a fordítottakat kanalazom.

      Törlés
  3. Döbbenet a fotó, már megkukucskáltam a rav-os fórumon is (járok ám kukkerolni:o). Érdekes, nekem eddig pont fordítva volt, a kontinentálissal valahogy szebb a harisnyakötésem, de sajna nem tökéletes. Épp ezért kerülöm is újabban ezt a kötésmintát. Na de nyilván van olyan, amiben elkerülhetetlen. 1x egy kedves barátném azt tanácsolta (még jó, hogy eszembe jutott), hogy azt az oldalt, amelyiket lazábban kötöm (valószínűleg a fordított az általában mindenkinél), egy fél számmal kisebb tűvel kellene kötni. Én okostojás ezt a módszert kipróbáltam már, de csipkemintás pamutkardigánnál. Azóta el is felejtettem már. Már megérte, hogy ezt a témát alaposan kivesézzük. Eszterem, köszönöm, hogy megemlítettél:o) És bocsánat, hogy ilyen hosszú voltam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyöngyi, ha hosszabb vagy, az sem baj. :)
      A felemás tűt Ercsu írta már a fészbukon, én ki is próbáltam, de nem lett az igazi. Biztos, hogy a fonal másmilyensége is kellett ahhoz, hogy ennyire nyilvánvalóvá váljon a probléma. Mert ugye a pamut-bambusz keverék teljesen más, mint a gyapjú vagy a sima bambusz - de egyébként ezeknél is látszott ez, csak nem ennyire. Node most már egy problémával kevesebb. :)

      Törlés
  4. Én is a kontinentálist kötöm, már kb 20 éve, és bevallom nem is próbáltam soha a másikat...nem vettem észre, hogy egyenetlen lenne, illetve egyszer igen, de azt a fonalra fogtam :). Mert ha bennem lenne a hiba, akkor az minden ilyen munkán látszana, nem?

    VálaszTörlés
  5. Én hibridül kötök: a kontinentális sima szemet alkalmazom és a kombinált fordítottját.
    Nekem is van, hogy nem tűnik egyenletesnek a munka, de szerintem ennek több összetevője is lehet. Én, ha példáulo félreteszek egy munkát és csak később veszem elő, akkor is előfordul, hogy hiába ugyanaz a tű, ugyanaz a fonal, ugyanaz a kötési módszer, mégis más lehet a megkötött munka struktúrája.
    Ettől függetlenül köszönöm, hogy mindkét módszert megmutattad.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogyha hibridül kötsz, akkor nem csavarodnak a sima szemek?

      Én sem szeretek félretenni munkát, azért is, amit írtál, meg azért is, mert képes vagyok elfelejteni, hogy mit is csináltam vele, akkor meg jön a találgatás vagy a bontás. És biztos azért is van, hogy már nem lesz ugyanolyan, mert más minta, más ritmus van az ember kezében.

      Törlés
  6. hihetetlen, hogy a mintadarabot ugyanaz a személy kötötte végig!
    én kb negyven éve kombinált vagyok, a minták olvasásánál már nincsenek gondjaim, megszoktam, hogy a jobbra-balra dőlő és hármas fogyasztásokat egyszerűen másképpen készítem. viszont így nehezebb mintákat írnom. ha körben kötök, akkor azonnal kontinentálisra váltok; nekem ez kicsit macerásabb, viszont akkor nem csavarodnak meg a szemek. majd egyszer megnézhetnénk egymást, hogyan kötünk.
    Zsuzsa, kíváncsi vagyok, miért csak lustát tudsz kötni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát én is csak néztem, ahogy kötöttem, hogy ez én lennék? :)

      A körbenkötésnél nincs gond, mert ott ugyanazt a szemet köti az ember végig. Most a kardigánnál az ujjánál a vállát oda-vissza kellett kötni, utána pedig körben kötésre váltani. Olyan hihetetlen nagy volt a különbség a körben kötött rész egyenletessége és az oda-vissza kötés egyenetlensége között, hogy muszáj volt fél számmal nagyobb tűre váltanom, hogy legalább a szemek nagysága ugyanolyan legyen. Én benne vagyok egy kötős eszmecserében, hosszú a nyár :))

      Törlés
    2. ha körben kötök, kombinált sima szemekkel, csavart simák sikerülnek. kényszerből kötök kontinentális simát ilyenkor. ott valamiért nem csavarodnak a szemek. jó lenne egy olyan kötős találkozó, ahol kötnénk is. én biztosan sokat tanulnék! de nem lehetne valahol egy könnyen elérhető helyen? valahol budapesten vagy a környékén?

      Törlés
  7. Én csak két éve kötök - sajnos - ,egy tavalyi kötős találkozóig nem tudtam azt sem,hogy többféleképp lehet a szemeket lekötni.
    Ezen a találkozón tudtam meg Nönétől és Annamaritól (Krókusz), hogy én hibridül kötök:-) Azt hiszem talán Annamari mutatta, hogy a sima oldalon a szemek nekem kicsit szívalakúak. Viszont csavarodás ügyben nem mernék egyértelműen nyilatkozni...:-) De az biztos, nem árt tudni mindenféle módszert, mert ha nem figyelek oda, akkor hamar kitűnhet, hogy elfeküdni hajlamos egy-egy minta. Vagy a likak pl. csipkénél asszimetrikussá válhatnak. Az sem mindegy hogy hajt rá az ember (yo) , merről és hogyan köti le a ráhajtást.
    Szerintem is érdemes kipróbálni, kibeszélni érdeklődni, próbálkozni esetleg talit szervezni megbeszélni.
    Náha aprónak tűnő dolgok is nagyon fontosak lehetnek és sokminden csak így tud megvilágosodni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. éppen ma este tudtam meg, hogy hogy kötök :) én például kötésnél másképpen csinálom a ráhajtást (alulról), mint horgolásnál (felülről).
      eddig csak egyszerű dolgokat kötöttem, pulóvert, sálat, sapkát, kesztyűt. nemrég ismerkedtem meg a rövidített sorokkal, van még hova fejlődnöm, annyi technikát nem ismerek, nem próbáltam...

      Törlés
  8. Tényleg, Ti hogy zártok be egy kört? Pl. amikor kesztyűszárát, vagy zokniét kötitek? A legelső csavarodásmentes kört, hogy zárjátok be, hogy ne látszódjon a záródás?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, nekem nincsen erre külön módszerem, csak úgy elkezdem körben kötni. De lehet, hogy van erre valami más metódus is...

      Én nagyon régóta áhítozom egy szabadtéri kötős találkozóra... ;) Nem kell terem, csak takarók vagy bármi, amire leülünk, valami kaja, innivaló, jókedv, tű, fonal. Én egy ilyenben is nagyon szívesen benne lennék.

      Törlés
    2. én is csak úgy elkezdem... ha nem tökéletes az illeszkedés, ilyenkor ügyeskedek egy kicsit a fonalvéggel.
      nagyon jó ötlet a szabadban kötés! jót piknikeznénk. és tanulhatnánk is egymástól.

      Törlés
    3. Köszönöm a válaszaitokat, csak közben leugrottunk vidékre:-)
      De tényleg mindig tanul az ember valami újat:-)

      Törlés
  9. Érdekes, a 3. videón lévő kötést én csavart simának tudtam eddig, szinte soha nem csinálom.
    Az utolsó kérdéshez: Az első 1-2 sort megcsinálom oda-vissza kötéssel, úgyis marad akkora a kezdőszálból, hogy a végén szépen össze lehessen varrni vele a kezdetet. No meg a körváltás jelzőszálának is megfelel így.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A 3. videón lévő sima akkor számít csavartnak, ha egyébként a kontinentálist kötöd. Ha a kombinált simát kötsz, akkor az első videón lévő sima a csavart simád. Bonyolult dolgok ezek. :))

      Törlés
  10. Nahát, micsoda felfedezés! Gyerekkoromban ösztönösen kombináltan kezdtem kötni, majd anyukám átszoktatott a kontinentálisra, és tény, hogy a harisnyakötésem harminc év után sem tökéletes, és nem tudtam, miért... Lehet, hogy váltanom kellene???

    VálaszTörlés
  11. Azt hittem valami újat tudok meg... csak a neve más...Én sima kötés és elöről való kötést ismertem... Érdekes mert a fordított kötést nálam mindkettőnél egyforma... Jó volt megnézni és köszi. Egyébként sima kötéssel a darázs mintát nem is lehet megkötni... nekem legalábbis nem sikerül anno...

    Köszönöm az összeállítást...

    VálaszTörlés
  12. De ha már itt vagyok lenne egy kérdésem... idén kötöttem elöször őt tűvel körbe harisnyakötéssel.. ott csak sima szemek vannak. Nos ha mintát, csipkésen kötnék akkor mi a teendő.. a ráhajtást mikor vagy hol kell lekötni.. köszönöm előre is a segitséget...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolom a következő körben simán vagy fordítottan, ahogy a minta kívánja. Nem hiszem, hogy lenne különösebb macera vele. De ha találkozom ilyesmivel, majd referálok :)

      Törlés
  13. Köszönöm előre is..
    További szép napot és jó kötögetést!

    VálaszTörlés
  14. Szia, sziasztok,
    én, mint kezdő kötő, most jöttem rá, hogy kombináltan kötök :)
    Annak mi az oka, hogy körben kötésnél, pl. passzénál a függőleges csíkok ferdék? Nem húzom meg a fonalat, egyenletes a kötés... és mégis, a függőleges sorok dőlnek :( Ez olyan.. nem szép. Mit vétek?

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...